הכנת המקפיא לאחר לידה – אוכל טבעוני, טעים ומזין

מאת Moran
דלג למתכון

כבר תקופה שבכל פעם שאני מכינה מתכון אהוב עלי, עולה אצלי המחשבה כמה מסובך יהיה להכין אותו כאשר יהיה כאן עוד תינוק קטן.

אמנם יש לי בבית חמש בייביסיטריות פוטנציאליות לעזרה, אבל באמת שאין לי ממש מושג איך התינוק הזה יהיה, הרי כל תינוק שונה, וכל תקופת אמהות חדשה שונה מקודמתה.

ולכן אחד הלקחים מפעמים קודמות, הוא להכין את המקפיא שלי ל"חופשת הלידה" ולמלא אותו בתבשילים, במתוקים בריאים, במאפינס וכו', כאלה שיהיו מזינים לגוף, ואני רק אצטרך לחמם (במקרה של תבשיל חם) או לשלוף מהמקפיא ולצרוך קצת אנרגיה זמינה (במקרה של חטיפי אנרגיה) ולהנות מהם.

אז, מה כדאי להכין ולהקפיא כדי שיהיה אוכל מוכן לאחר לידה?

הכנת המקפיא ללידה עם אוכל טבעוני בריא ומזין

הכנתי רשימה של מתכונים שנכונים לדעתי. אני אתן את הלמה הקולינרי והפרקטי כפי שאני רואה אותו, ונעמה גפן, הנטורופתית החביבה עלי, קולגה אהובה שמעבירה, בין השאר, סדנאות ניקוי אונלייניות (מי רצה אונליין ולא קיבל?), ויש לה קבוצת פייסבוק פעילה ומעשירה של אוכל בריא, תיתן את הפן התזונתי.

מילות חוכמה של נעמה:

"איזה כיף להיות אישה בהריון, חוץ מהצרבת, הכאבי גב, המשקל המכביד, הלחץ והחששות,

טוב, אולי לא כזה כיף, אבל לפחות בהריון יש פן חיובי (חוץ מהתינוק החמוד שמתהווה לו שם)

זו אחת התקופות הנדירות שאנחנו דואגות לעצמנו, ולא רק אנחנו אלא גם כל הסביבה שלנו,

הרי אנחנו אוכלות בשביל שניים ובתכלס- גם הסביבה וגם אנחנו לא באמת דואגים לנו אלא לתינוק ומה לעשות שהוא כרגע בתוכנו אז בדרך אליו צריך לעבור אצלנו.

ומה קורה ברגע שהוא יוצא?

תחתית סדר העדיפויות, זה מה שקורה,

אבל דווקא זה הזמן שאנחנו הכי הכי צריכות את הטיפול המועדף הזה.

אחרי לידה מאגרי הוויטמינים והמינרלים שחוקים בעקבות תקופת ההריון והלידה עצמה וזה הזמן למלא אותם!

בנוסף חשוב לדעת שבניגוד להריון שם לא באמת אוכלים בשביל שניים, נשים מניקות כן צריכות תוספת קלורית.

אז מה אוכלים?

קודם כל – אוכלים! גם אם את בעניין של ירידה מהירה במשקל- זה אף פעם לא רעיון טוב להחסיר מזון אבל עכשיו זה עוד יותר חשוב, הימנעות ממזון תפגע בייצור החלב אצל מניקות וגם תחליש אותך עוד יותר ותהפוך אותך לחשופה יותר למחלות והדבקויות

ורגע לפני האוכל- מים!

כמה בסיסי זה להגיד לשתות מים אבל אחרי הלידה אנחנו כ"כ לא פנויות שאפילו המטלה של לקום למלא מים גדולה עלינו, לכן מראש הצטיידי ב-2 בקבוקים רב פעמיים ושימי אותם בשני מוקדי הישיבה העיקריים שלך.

מה כדאי להכין?

מומלץ להכין מראש מאכלים שניתן לאכול "על הדרך", אוכל שאפשר לאכול ביד אחת מעל לראש של התינוק 😊

מזונות מרוכזים תזונתית- אם כבר הצלחנו לחטוף משהו לאכול אנחנו רוצות להפיק ממנו את המירב ולכן חשוב שגם אם אכלנו משהו קטן הוא יחסית דחוס תזונתית וגם בנשנוש הזה קיבלנו ערך חיוני.

מזונות עשירים בברזל- במהלך ההריון יש ירידה ברמות והברזל והרבה פעמים הלידה עצמה מחריפה את זה בגלל הדימום במהלכה ואחריה, לכן חשוב להקפיד לשלב מזונות עשירים בברזל.

חשוב לדעת שאומנם הרבה ערכים תזונתיים נפגעים בתהליכי חימום בהקפאה, ברזל וחלבון לא נפגעים ושניהם חשובים מאוד בתקופה שלאחר הלידה

לכן מתכונים המשלבים טופו הם נהדרים ומתכונים המשלבים עלים ירוקים מכל הסוגים מצוינים גם הם."

עוד כמה מילות הקדמה, שהן ציטוט ברשות מתוך כתבה של המאסטר אסף אביר, מחבר רב המכר "לא ספר בישול" ואחד הכותבים הקולינריים מדעיים המעניינים שאני מכירה (שווה להצטרף לקבוצה הסופר מעניינת שלו בפייס):

1. ירקות טריים לא מבושלים לחלוט במים רותחים לפני ההקפאה, כדי לבשל את האנזימים, שלא ימשיכו לעבוד בפריזר.

2. לארוז את האוכל בשקיות זיפלוק בשכבה דקה או באריזת ואקום, גם אם זה יוצא מנה אחת לכל שקית. הזיפלוק/ואקום – כדי למנוע מגע עם האוויר המחמצן והמייבש. השכבה הדקה – כדי שיקפא מהר ויהיו פחות גבישי קרח גדולים שמשבשים את המרקם.

3. לקרר את השקית בפריזר בתוך מי קרח או בצמוד לשקיות שכבר מקוררות, במקום באוויר הפריזר – גם, לקירור מהיר יותר והקטנת הגבישים

ועכשיו לתכלס, קודם מנות עיקריות:

פשטידה היא פינגר פוד מעולה וממלא. את פשטידת המנגולד הזו מכינים בכמה דקות, אני פורסת אותה ואז מקפיאה את הפרוסות, וככה יש תמיד פרוסה לשליפה מוכנה. אגב היא ללא גלוטן למי שחשוב לה.

מילות חכמה של נעמה: "הפשטידה הזו מאוד משביעה כיוון שהיא משלבת שומן ביחד עם פחמימה- האגוזים בשילוב קמח חומוס/ מה שעוזר לשמור על שובע לאורך יותר זמן וגם מסייע למנוע נפילות סוכר וחיפוש אחר מתוקים."

פשטידת מנגולד טבעונית (וגם ללא גלוטן!)

 עוד פינגר פוד מעולה הן לביבות, כמו לביבות הדקל והמנגולד האלו.

מילות חכמה של נעמה: "שילוב של עלים ירוקים הוא מעולה וחשוב גם בהיבט של סיבים ושיפור פעילות מערכת העיכול וגם בהיבט של מינרלים חיוניים, השילוב של קמח חומוס במתכון תורם גם ערך חלבוני למנה."

לביבות לבבות דקל ומנגולד

קציצות מעולות נוספות הן קציצות העדשים והשקדים הללו (לרוב מקפיאה רק את הקציצות, אם מכינה גם רוטב מקפיאה אותו בנפרד. הן מעולות בפיתה, עם טחינה, עם רוטב העגבניות, או סתם ככה ביד בלי כלום):

מילות חכמה של נעמה: "עדשים- ביחס לקטניות אחרות עדשים נחשבות יחסית יותר קלות לעיכול ועדיין בעלות ערך נהדר, למי שיש במקרה זמן פנוי- מומלץ גם להנביט אותן ולשפר אפילו יותר גם את הערך שלהן וגם את העיכול. פטרוזיליה עשירה בברזל ולכן מומלץ לשלב אותה במידה במתכונים, עם זאת לשים לב לא להפריז בכמויות כיוון שעשוי לגרום לייבוש חלב (מתייחס לכמות גדולה)."

קציצות עדשים ושקדים ברוטב עגבניות

ועוד בגיזרת הפינגר פוד, נגיסי ברוקולי וגבינת קשיו קריספיים:

מילות חכמה של נעמה: "ברוקולי מכיל המון ויטמין c  ונוגדי חמצון ולכן הוא ירק נהדר ומומלץ מאוד, עם זאת יש לקחת בחשבון שחלק מהערכים שלו נהרסים בחימום."

נגיסי ברוקולי וגבינת קשיו

תבשיל קארי ממלא ארוחת צהריים מפנקת, ואז צריך רק להכין לו אורז טרי.

מילות חכמה של נעמה: "בניגוד להרבה דברים שנהרסים בחימום – בעגבניות יש רכיבים שדווקא הזמינות שלהם משתפרת בחימום ולכן מאכלים עם רוטב עגבניות זה לא רק פינוק בייתי ומחמם אלא גם בעל ערך תזונתי, ממליצה לא לפחד מהטופו שמשדרג מאוד את המנה ונותן לה גם תוספת חלבון מעולה וחשובה מאוד בתקופה הזו (יחד עם סידן וברזל)."

תבשיל קארי טבעוני

מרק כרובית מוקרם, שהוא מושלם לכל יום קריר שרק יהיה:

מילות חכמה של נעמה: "מרק יכול להיות בעיקר מים עם ירקות או יכול להיות ארוחה של ממש-כיוון שלא תמיד אנחנו מתפנות לאכול כמו שצריך, אז שאנחנו כבר אוכלות רצוי שזה ישביע אותנו לזמן ממושך, כי מי יודע מתי נתפנה לאכול שוב 😊.

במרק כרובית השילוב של הקשיו שמכיל שומן עוזר לשמור על השובע למשך יותר זמן, כך גם במרק בוטנים שבנוסף מכיל גם עדשים ובטטה ובכך מכיל לא רק שומן אלא גם פחמימה וערך חלבוני ומהווה ארוחה שלמה."

מרק כרובית קרמי טבעוני

עוד מרק, שהוא כנראה האהוב עלי ביותר, ואולי האהוב ביותר בבלוג, הוא מרק הבוטנים האפריקאי השווה הזה (כל כך מהיר להכין אותו והוא טעים בטירוף, אז אם מכינות עבור הקפאה ממליצה מראש להכפיל או לשל כמויות כי אתן תאכלו חלק לפני ההקפאה):

מרק בוטנים אפריקאי

את רולדת התרד/מנגולד הזו אני מקפיאה כשהיא פרוסה, ואז תמיד יש פרוסה "לחטוף", והיא טובה כשיש חשק למשהו מעט יותר פחמימתי (בגלל הבצק):

מילות חכמה של נעמה: "הבצק מכיל גם שילוב של קמחים מלאים שמכילים סיבים תזונתיים ועוזרים לשמור על שובע ובנוסף לשפר את פעילות מערכת העיכול והמילוי של מנגולד זו דרך מעולה לשלב עלים ירוקים  לא רק בסלטים אלא גם במאפים."

רולדת תרד/מנגולד טבעונית

ועכשיו למתוקים:

מילות חכמה של נעמה:

"מתוקים – כיוון שזו תקופה מאוד מתישה המלווה בעייפות יש נטייה לחפש אחר מעוררים שירימו ויתנו קצת אנרגיה ולכן הרבה פונות לסוכרים.

לכן מומלץ מראש להכין מתוקים קצת יותר בריאים ומעבר למתכונים המתוקים כדאי גם לדאוג למלאי פירות שטופים, נגישים וזמינים ולא ליפול לממתקים נטולי ערך."

קודם כל עוגות בחושות. אפשר להקפיא עוגה שלמה ואז להפשיר כשבאים אורחים, או אם רוצות רק עבורכן (ומבינה אתכן) אז להקפיא פרוסה פרוסה, או פשוט יותר, להכין מראש בתור מאפינס, שהרי כל עוגה בחושה ניתן להכין בתבנית מאפינס ולייצר לנו ככה יחידות מוכנות (רק לאפות פחות זמן, לרוב כ-25 דקות).

עוגת שקדים קפה מייפל מושלמת ממש:

עוגת שקדים קפה מייפל

מאפינס תפוחים:

מאפינס תפוחים טבעוני (עם בונוס של קראמבל!)

מאפינס חלווה:

מאפינס חלבה בקערה אחת

ובראוניז שוקולד עם חמאת בוטנים (ללא גלוטן), אותו אני מקפיאה חתוך לריבועים:

בראוניז טבעוני עם חמאת בוטנים (ללא גלוטן)

עכשיו לעוגיות וחטיפי אנרגיה למיניהם, שהכי קל וכיף לשלוף אחד אחד מהמקפיא בשעת צורך, ואנחנו בהחלט בצורך לארגיה בתקופה הזו:

עוגיות שוקולד צ'יפס מרכיבים טובים:

עוגיות שוקולד צ'יפס טבעוניות

חטיפי שוקולד נוטלה ופצפוצי אורז:

חטיפי שוקולד "נוטלה" ופצפוצי אורז

כדורי בראוניז מדהימים:

כדורי בראוניז טבעוניים

כדורי אנרגיה שהם בעצם בצק עוגיות אכיל:

כדורי אנרגיה טבעוניים בריאים שהם בעצם בצק עוגיות אכיל!

אז חלקתי כאן מגוון רעיונות שאהובים אצלי במטבח, נעמה נתנה את משנתה התזונתית החשובה, ואתן מוזמנות להשתמש, להפיץ הלאה, לפנק אחרות ועוד. בהצלחה 🙂

נ.ב.

אני גם באינסטגרם עם רעיונות יומיומיים למנות טעימות, משפחתיות ופשוטות, וקצת מטיולים וכיף זוגי או משפחתי:

https://www.instagram.com/vegan_hightech_mom/

ואם אהבתם את הפוסט ואתם רוצים להתעדכן בעוד מתכונים וטיפים (אחד בשבוע לפחות), אל תשכחו לעשות לייק לעמוד פייסבוק ו/או להירשם לקבלת מיילים (זו האופציה המומלצת כי היא מבטיחה שהמתכון יגיע אליכם, בדקו בספאם או בלשונית של Promotions אם אתם ב Gmail, המיילים יגיעו לרוב לאחד מאלה).

בטח תאהבו גם את אלו

כתבו תגובה